Realizacja zasady przejrzystości w kontaktach z podmiotami danych rodzi wiele problemów praktycznych i stanowi jedno z poważniejszych wyzwań, jakie stoją przed administratorami danych. Język prawny oraz prawniczy często nie jest wystarczająco zrozumiały dla przeciętnego odbiorcy, dlatego w kontaktach z podmiotami danych konieczne jest odpowiednie dostosowanie treści kierowanych do takich osób. Każdy administrator danych musi przy tym zapewnić zgodność z obowiązującymi przepisami prawa, nie tylko dotyczącymi ochrony danych osobowych, ale również przepisami sektorowymi, które mają swoją specyfikę i mogą mieć wpływ na możliwość realizacji uprawnień przewidzianych w przepisach RODO. W związku z powyższym sprostanie wymogom prowadzenia jasnej i przejrzystej komunikacji z podmiotami danych nie zawsze jest zadaniem łatwym.
W najnowszym numerze kwartalnika Magazyn ODO (nr 29, październik-grudzień 2024) ukazał się artykuł autorstwa mec. Henryka Hosera zatytułowany: „Realizacja zasady przejrzystości w kontaktach z podmiotami danych”. W artykule przedstawione zostały m. in. zagadnienia dotyczące:
- elementów jakie należy mieć na uwadze w kontekście przejrzystości przetwarzania danych osobowych
- zwięzłej, przejrzystej, zrozumiałej i łatwo dostępnej formy komunikacji
- używania języka, który jest jasny i prosty
- form prowadzenia komunikacji
- problemów związanych ze zrozumieniem żądań kierowanych do administratora danych
- przejrzystości przy wykonywaniu uprawnień przysługujących podmiotom danych oraz przy komunikacji związanej z naruszeniami ochrony danych.
Zapraszamy do lektury!