Realizacja zasady przejrzystości w kontaktach z podmiotami danych

Realizacja zasady przejrzystości w kontaktach z podmiotami danych rodzi wiele problemów praktycznych i stanowi jedno z poważniejszych wyzwań, jakie stoją przed administratorami danych. Język prawny oraz prawniczy często nie jest wystarczająco zrozumiały dla przeciętnego odbiorcy, dlatego w kontaktach z podmiotami danych konieczne jest odpowiednie dostosowanie treści kierowanych do takich osób. Każdy administrator danych musi przy tym zapewnić zgodność z obowiązującymi przepisami prawa, nie tylko dotyczącymi ochrony danych osobowych, ale również przepisami sektorowymi, które mają swoją specyfikę i mogą mieć wpływ na możliwość realizacji uprawnień przewidzianych w przepisach RODO. W związku z powyższym sprostanie wymogom prowadzenia jasnej i przejrzystej komunikacji z podmiotami danych nie zawsze jest zadaniem łatwym.

W najnowszym numerze kwartalnika Magazyn ODO (nr 29, październik-grudzień 2024) ukazał się artykuł autorstwa mec. Henryka Hosera zatytułowany: „Realizacja zasady przejrzystości w kontaktach z podmiotami danych”. W artykule przedstawione zostały m. in. zagadnienia dotyczące:

  • elementów jakie należy mieć na uwadze w kontekście przejrzystości przetwarzania danych osobowych  
  • zwięzłej, przejrzystej, zrozumiałej i łatwo dostępnej formy komunikacji
  • używania języka, który jest jasny i prosty
  • form prowadzenia komunikacji
  • problemów związanych ze zrozumieniem żądań kierowanych do administratora danych
  • przejrzystości przy wykonywaniu uprawnień przysługujących podmiotom danych oraz przy komunikacji związanej z naruszeniami ochrony danych.

Zapraszamy do lektury!