Niedawno weszła w życie ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów, która implementowała do krajowego porządku prawnego przepisy dyrektywy 2019/1937 w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii. Na wiele organizacji nałożone zostały dodatkowe obowiązki prawne związane m. in. z koniecznością odpowiedniej obsługi zgłoszeń pochodzących od sygnalistów. Niektóre z podmiotów, które zostały zobowiązane do ustanowienia wewnętrznych kanałów przyjmowania zgłoszeń, doszły do wniosku, że najlepszym sposobem na zagwarantowanie właściwego poziomu obsługi takich zgłoszeń jest oddelegowanie tego typu zadań do inspektora ochrony danych.
Trzeba mieć jednak na uwadze, że inspektor ochrony danych zgodnie z art. 38 ust. 6 RODO nie powinien wykonywać dodatkowych zadań i obowiązków, które powodują konflikt interesów. Ocena, czy takie okoliczności nie zachodzą powinna zostać przeprowadzona w sposób obiektywny.
W Legalis Księgowość Kadry Biznes oraz w Legalis Administracja ukazał się niedawno artykuł autorstwa mec. Henryka Hosera zatytułowany: „Czy można łączyć funkcję inspektora ochrony danych (IOD) z wykonywaniem czynności związanych z obsługą zgłoszeń sygnalistów?”. W artykule przedstawione zostały potencjalne problemy dotyczące łączenia funkcji inspektora ochrony danych z zadaniami związanymi z obsługą zgłoszeń pochodzących od sygnalistów.
Zapraszamy do lektury!